Logo Logo

Parsun TС3.6 BMS: річне випробування

#Parsun #Тест-драйв

Про серійні випробування двигунів Parsun під Чигирином я звітував у “Фарватері” №4/2018. Основний висновок: китайські копії японських шедеврів 10-річної давності (від Tohatsu і Yamaha) за характеристиками дуже близькі до оригіналів. А за добротністю? Двигуни були новенькі (розпаковували при мені), тобто, не “спеціально відібрані” — і всі працювали стабільно. Та чи працюватимуть так і з часом? Щоб це перевірити, я “позичив” один двигун на ресурсні випробування протягом року. Прийшов час робити висновки.

Можу лише зняти капелюха перед В’ячеславом Коваленко (дистрибьютор Parsun, parsun.ua): він не тільки підтримав ризиковий для нього експеримент (якщо двигун відмовить — я ж так і напишу), але й розширив його — укомплектував новенький Parsun TС3.6 ще й “транцем” для його навіски (човном Parsun 300).

Отже, середина осені 2018-го, відділення “Нової пошти” — я отримав техніку так само, як і пересічний клієнт інтернет-магазину. Дві заводські коробки без проблем увійшли в легковий автомобіль — їдемо в яхт-клуб на розпаковку. Звітую “степ бай степ”.

Parsun TС3.6 BMS — китайська версія Tohatsu M3.5.T” означає двотактний; “C” — модернізований (попередня модель — T3.6); “B” — румпельний; “М” — з ручним запуском; “S” — стандартний дейдвуд, під транець 381 мм (альтернатива — “довгоноге” виконання “L“, під транець 508 мм). Розрахований на бензин 92-95 (в українських реаліях — краще другий), вмонтований бензобак — об‘ємом 1,5 л. Максимальне проектне споживання пального — 1,8 л/год. Комплектується 3-лопасним гвинтом 7 1/2 х 7″ або 7 1/4 х 6” (у нас другий).

Мабуть, “найсмачніша” особливість двигуна: він не важкий навіть для підлітка — 14,5 кг (виконання “L” — 15,5 кг). І компактний — 597х292х968 мм, отже, навіть у невеликому автобагажнику скромно примоститься під стіночкою. Причому, класти можна як завгодно, масло не виллється (перевага двотактника).

Підготовка до експлуатації включає всього 2 пункти: 1) приєднати ручку румпеля (вставити і закрутити гвинтик, хвилина роботи); 2) додати у бензин масло і залити суміш у бак (іще хвилин 5-7).

Тобто, на першу рибалку зі “свіжокупленим” двигуном можна гайнути буквально за півгодини після розпаковки. І по ходу обкатувати двигун. Інструкція радить таку послідовність: 1) 10 хвилин на холостому ходу; 2) 50 хвилин на половині потужності (до 3000 обертів); 3) 2 години на 3/4 потужності (до 4000 обертів); 4) заключні 7 годин — як завгодно, лише уникаючи максимальних обертів більше ніж 5 хвилин поспіль.

Після 10 годин обкатки потрібно поміняти масло в редукторі і замість обкаточної бензиново-масляної суміші (25:1) залити стандартну (50:1). Після чого катайтесь, як заманеться.

Тепер — про човен, що чудово підходить під такий двигун: Parsun 300 з гідролижею. Його серійно виготовляють творці модельного ряду Elling (Маріуполь) на замовлення В’ячеслава Коваленка. Гідролижа (або псевдокіль) — різновид надувного кільсона шириною 40 см і висотою 5 см, що доходить аж до транця. Завдяки такому кільсону обводи днища трапецієвидні і після виходу на глісування з водою контактує не вся поверхня від балона до балона, а лише його центральна частина. Менший опір — вища швидкість.

Ми одразу оцінили легкість човна: всього 35 кг! Дорослий запросто нестиме його на спині, він виявився зовсім неважким і для двох підлітків (15-16 років). Абсолютно не напружуючись, ми закидали його і на верхній багажник автівки. Модель дуже мобільна, при тому, що 3-метрова — цілком пристойної довжини. Для рибалки удвох — просто подарунок.

Потішила вона і легкістю зборки: тільки першого разу треба встановити на місце кілька планок набірного пайола, а далі — лише накачувати і спускати балони (їх 3 + гідролижа). Я перший раз згаяв на зборку 30 хвилин, але тільки тому, що скористався малопродуктивним електронасосом. А якщо насос відповідний, то підготовка човна з положення “спущений і згорнутий у багажнику авто” до положення “на воді, повністю оснащений” займе хвилин 12-17. Нюанс: насос краще мати з манометром, бо гідролижу і балони треба накачувати з різним тиском. До речі, саме тому краще брати електронасос — стандартна ніжна “жабка” не дасть того тиску, що потрібен будь-якому “еірдеку” (в даному випадку — гідролижі).

Отже, зібраний човен на воді, перший старт. Знадобилось лише двічі смикнути стартер, аби двигун завівся. Саме надійність запуску мене цікавила чи не найбільше: останні 18 років я експлуатую наднадійні японські 4-тактники і відверто “розбалуваний” їхньою безвідмовністю. І пригадую вибрики “Вітерця 8” (найнадійніший радянський 2-тактник), який хотів — заводився, а не хотів — не заводився, чим нерідко створював нам, яхтсменам, передаварійну ситуацію… Наскільки гарантовано стартуватиме “китаєць” протягом року — один з найважливіших пунктів ресурсних випробувань.

Наперед скажу — не виникло жодних претензій: до 3-х ривків що взимку, що влітку, що “гарячим”, що після тривалого “відстою”. Якщо холодний — відкривав “підсос”, тільки й різниці. Єдиного разу, іще на обкатці, завівся коли б не з 10-ї спроби і потім активно подимів — можливо, мастило свічку “заліпило”. Більше не повторювалось. Китайці пишуть, що “на борту” стоїть іноваційна мікропроцесорна система легкого старту CDI — мабуть, їй і дяка.

Робота. Звичайно, після 4-тактників враження, що двигун незбалансований — вібрація дуже суттєва. Але це особливість усіх 2-тактників: “японці-однокласники” вібрують аналогічно. На малому ходу є діапазон, коли двигун взагалі “тіпається в пропасниці”, і доводиться трішки дати газу, аби тільки цього позбутись. Для любителів тролінгу — суттєвий мінус. Щоправда, тролінгістам 2-тактники взагалі не підходять — їх доводиться періодично “прогазовувати”, щоб почистити свічку, та ще ця вібрація… Отож, не раджу.

А просто ганяти човен — чудово. На відміну від Parsun T2.6С BMS, у нашого упор гвинта більший (швидкість менше залежить від маси човна і хвилі/вітру), а ще є перемикач “нейтраль-вперед”: можна прецизійно точно швартуватись (особливо це суттєво для яхтсменів). Задній хід — розворот двигуна на 180 градусів, цілком зручно.

Переходимо до замірів на вже обкатаному двигуні.

Звісно, основні “плюси” двигуна (легкість, компактність та економічність) спричинили і його основний “мінус” — невисоку тягу. Отже, основне для нього — “режим Архімеда”: нешвидко, зате комфортно. Для човна Parsun 300 гранична швидкість у цьому режимі — порядка 9 км/год, або 5 вузлів, подальше прискорення лише добавлятиме хвилю за транцем і неадекватні трати на пальне.

Замір 1: човен Parsun 300, на борту один дорослий 94 кг (я, тобто) + запас палива та речі (іще 15 кг). На швидкості 8-9 км/год штатного бака вистачило на 1 годину 42 хв (десь на 14,5 км дистанції).

Замір 2: човен Parsun 300, на борту один дорослий 94 кг (я, тобто) + молодший школяр (до 40 кг) + 10 кг речей/палива. Швидкість 8-9 км/год, бака вистачило на 1 годину 25 хв (десь на 12 км).

Замір 3: човен Adventure A330 кільсонний з “ейрдеком” (надувним днищем), вага 55 кг. На борту один дорослий, 2/3 газу, швидкість 10 км/год, бака вистачило на 1 годину 15 хв. (тобто, на 12,5 км).

Замір 4: човен Adventure A330, один дорослий, економічний хід приблизно 1/4 газу: швидкість 5,7 км/год, двигун працював 2 години 15 хв (пройшли 12,8 км). Тобто, суттєво зменшивши швидкість, я практично не збільшив пройдену дистанцію, лише згаяв час.

Замір 5: крейсерська яхта довжиною 9 м, вагою 3 тони, на борту 5 дорослих, іще за кормою буксируємо Adventure A330. На половині газу швидкість 6,5 км/год, бак закінчився через 73 хв. (пройшли 7,9 км).

Замір 6: та ж яхта з човном на буксирі, економічний хід (приблизно 1/4 газу), швидкість 3,5 км/год, бака вистачило на 2 години 15 хв. — пройшли ті ж 7,9 км.

Замір 7: та ж яхта, але без човна за кормою — швидкість 4,5 км/год, тепер бака вистачило на 10,1 км. (Тобто: не буксируйте дінгі, піднімайте на борт!)

Поки що я не добавляв газу більш, ніж на 2/3 — теорія підказує, що подальший розгон лише виведе човен у неекономічний “перехідний режим” (корма просіла, за транцем бурун, швидкість росте на “копійки”). Дійсно, навантажений (двоє дорослих, приміром) човен навряд чи розженеться навіть до 12 км/год. Теорія “вимагає” для надійного глісування не більше 25 кг на одну кінську силу. Чим вищі гідродинамічні якості судна, тим більший вантаж зможе “вивести на гліс” той же двигун — до 30-32 кг/к.с. Але щоб більше…

Калькулюємо: Parsun 300 (35 кг) + один дорослий (94 кг) + запас палива та речі (15 кг) + двигун (14,5 кг) = 158,5 кг. Тобто, 44 кг/к.с. Занадто багато. І — несподіваний сюрприз (замір 8): 18 км/год, чисте глісування! На баку я проїхав 48 хв, приблизно 14,4 км дистанції (зверніть увагу, практично як і на 8-9 км/год). Звісно, на старті я допоміг човну розігнатись правильним диферентуванням (нахилявся вперед), про відчутну “акселерацію” і мови не було (розгон зайняв секунд 20), але ж 18 км/год! Щиро кажучи, сам не вірив, що так може бути.

Висновки:
1) Двигун недорогий (еквівалент 530$), легкий і компактний (для автомобіліста — мрія);
2) Два рибалки з снастями на невеликому човнику (жорсткому, чи надувному) можуть сміливо розраховувати на крейсерський хід 8-9 км/год без дозаправки у “радіусі польоту” до 5-6 км;
3) Parsun TС3.6 BMS підходить і вітрильним яхтам “дніпровського калібру” (6-8 м), в першу чергу для швартовок і на випадок штилю. В “плюсах” — компактність, легкість і зручність управління, в “мінусах” — неможливість підключити зовнішній бак (тобто, не для маршових переходів);
4) Комплект “Parsun TС3.6 BMS + Parsun 300” можна розглядати як швидкісний для неважкого дорослого без суттєвої поклажі (“вискочити” увечорі з спінінгом на годинку).;
5) Цей же комплект (човен-двигун) — справжня знахідка, як “перший човен” вашого сина: недорогий, неважкий, економічний, при цьому швидкий! І відносно безпечний у випадках, коли новачок зробить різкий віраж, чи забуде одягнути “кілл-корд”;
6) І іще: протягом річної експлуатації Parsun TС3.6 BMS так і не дав жодної нагоди запідозрити його в ненадійності, чи нестабільності. Повага до цього “китайця” особисто у мене виросла.

Думаю, такі результати — “комплімент” обводам човника, з його жорстким пласким кільсоном (опора) і завуженим днищем (менша площа тертя).

Варто полекшити човен — і швидкість зростає (замір 9): Parsun 300, на борту підліток (60 кг) і трішки речей (10 кг) — 21 км/год, штатного бака вистачить на приблизно 16,8 км дистанції.

Богдан ПАРФЕНЮК.
Фото автора.

  • contractorDesse 18.11.2020
    General contractor New York The part of General building manhattan is actually to move to the client the entire establishment all at once, and certainly not such as separately conducted job. Of specific usefulness is actually the job of the general specialist in the course of the large development of apartment buildings of non commercial style, industrial complexes, office facilities. general contractor; Industrial buildings. Today, the checklist of building companies consists of different corporate interior design. An capitalist as well as a consumer can easily devote a great deal of time-solving on all organizational issues. A additional sensible solution is to entrust this duty to General construction NY.